Hoe boek ik een declaratie?

Het kan zijn dat u voor werk dat u voor een klant verricht kosten maakt die u wilt / mag declareren. Ook kan het zijn dat u medewerkers (of ZZP'ers) heeft die kosten voorschieten en bij u willen declareren. In dit artikel laten wij zien hoe u dit het beste in beide scenario's kan verwerken. 

Eigen declaratie (kosten) boeken en factureren (aan klant)

Als u voor een klant kosten maakt dan kan het zijn dat u deze bij hun mag declareren. Hierover maakt u doorgaans vooraf een afspraak met uw klant.

Kosten boeken

U boekt uw kosten via module Boekhouding in het Inkoopboek. Dit kunt u doen via een handmatige boeking of (optioneel) via de documenten inbox.

Let op: het is belangrijk dat u de factuur, kwitantie of bonnetje bewaart voor uw administratie en om te overleggen met uw klant. Deze kunt u uploaden bij de inkoopboeking die u heeft toegevoegd!

Op een verkoopfactuur plaatsen

Nadat u de kosten heeft gemaakt kunt u deze in rekening brengen (volledig of gedeeltelijk) bij uw klant. Dit kunt u op een losse factuur ingeven of bijvoegen op een factuur waarin u uw andere (/reguliere) producten / diensten aan de klant op factureert.

Hierbij kunt u bij de factuurregels een extra regel toevoegen met een product of dienst dat u kunt aanmaken (bijv. Declaraties). 

Ook kunt u optioneel via Meer instellingen tonen? een aparte grootboekrekening aanmaken of selecteren waarbij u de 'Omzet' van deze declaraties inzichtelijk maakt (mits u het niet op de standaard opbrengst rekening wenst te boeken).

Zodra de factuur verder naar wens is ingevuld dan kunt u deze daarna Opslaan en sluiten en optioneel versturen aan uw klant!

Declaratie (kosten) worden bij u gedeclareerd

Uw medewerkers (of ZZP'ers) zouden indien u dat heeft afgesproken kosten bij u kunnen declareren. Het is belangrijk dat u dan met hun afspreekt dat ze de bon, kwitantie of factuur goed bewaren.

U kunt dan bijvoorbeeld via Kas of Bank een terugbetaling doen aan deze persoon. Waarbij u deze kosten met matchingstype: Op vaste grootboekrekening direct op een kosten rekening kan wegboeken. Dit zou een kostenrekening voor inkomende Declaraties kunnen zijn, deze kunt u op basis van uw rekeningschema aan de resultaatzijde van de balans terugvinden (of in samenspraak met uw boekhouder, accountant of administratiekantoor toevoegen).

Als u deze boeking nu opslaat en sluit dan heeft u de kosten die u vergoed heeft aan de medewerker (of ZZP'er) verwerkt in de boekhouding!

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag