Een vorderingsstaat is een specifiek document in de aannemingswereld en wordt meestal gebruikt bij projecten met een langere doorlooptijd.
In dit document staan de reeds uitgevoerde werken en wat tussentijds reeds gefactureerd mag worden. Naderhand dient dit door de klant goedgekeurd te worden voorafgaande de (finale) factuur.
U kunt niet direct een vorderingsstaat maken maar met Silvasoft kunt u met de module Offertes & Orders, Producten (en voorraadbeheer) en Facturatie een dergelijk document opstellen en proces voeren.
Vorderingsstaat template maken
Silvasoft kent geen vorderingsstaat maar u kunt hiervoor de Pakbon functionaliteit gebruiken.
- In de module Producten gaat u naar Instellingen > Pakbon instellingen, en
- Nu kunt u vanuit Documenttemplates een aparte Pakbon template voor de vorderingsstaat aanmaken.
Order(bevestiging) opstellen en aanvullen
- Ga naar Offertes & Orders,
- Onder Orders kunt u een nieuwe orderbevestiging opstellen, en
- Deze order vult u gaandeweg met de werken (producten/diensten) die tussentijds afgerond zijn. Deze kunt u Opslaan en sluiten als u daar klaar mee bent.
Pakbon (uitgebreid) opstellen
- In de eerder gemaakt Order kunt u via tabblad Pakbon een Pakbon (uitgebreid) aanmaken,
- Op deze vermeldt u de regels die deze keer ter goedkeuring middels de voorrderingsstaat dienen te worden doorgezet, en
- Nu kunt u deze Pakbon met Versturen per mail versturen aan de klant, let op: selecteer wel via Printen (downloaden) de Vorderingsstaat template.
Factuur maken na goedkeuring klant
- Na goedkeuring door de klant kunt u via Producten > Orderpicken de eerder gemaakte pakbon terugvinden,
- Nu kunt u met de knop Maak factuur van pakbon, kies voor Aantal op pakbon,
- De factuur is als concept factuur aan de module Facturatie toegevoegd. Vanuit hier kunt u deze definitief inboeken en versturen aan de klant!
Let op: bovenstaande stappen herhaalt u tot alle werken bij een project zijn afgerond, middels een vorderingsstaat zijn aangeboden en zijn gefactureerd.