In dit artikel wordt beschreven hoe u een aankoop bij een leverancier buiten de EU kan verwerken in het Inkoopboek.
Voor deze aankoop ontvangt u een factuur van de leverancier (zonder BTW) en een factuur vanuit de vervoerder (DHL, Bpost, ... ) voor de invoer van deze goederen waarbij over het algemeen douane kosten en vervoerskosten zijn berekend waarop wel BTW berekend moet worden.
Deze twee facturen dient u als twee losse inkoopboekingen (inkoopfacturen) aan te maken in het inkoopboek, in de eerste boeking verwerkt u de factuur van de leverancier zonder BTW en bij de tweede boeking verwerkt u de factuur van de vervoerder met BTW.
Voor meer informatie over het maken van een inkoopboeking verwijs ik u graag naar Inkoopfacturen toevoegen.
Inkoop- / aankoopfactuur van de leverancier buiten de EU
Voor het boeken van de inkoop- / aankoopfactuur van de leverancier gaat u via het menu naar Boekhouding > Inkoopboek > Alles > + Nieuw. Nu vult u alle gegevens van de leverancier in zoals u normaal doet bij het maken van een inkoopboeking.
Bij Inkoop(regels) voegt u een regel toe waarop u de kosten boekt van de aangekochte goederen (604000 - Aankopen van handelsgoederen) en bij 'Selecteer btw' klikt u op het 0% BTW percentage (0.0% - Binnenlandse aankoop) . Nu worden de kosten geboekt bij de grootboekmutaties zonder BTW zodat dit in de aangifte ook correct verwerkt wordt als omzet zonder BTW.
Heeft u de boeking volledig verwerkt dan klikt u op de knop 'Opslaan en sluiten' zodat de boeking wordt opgeslagen in het inkoopboek.
Zie onderstaand voorbeeld met screenshots, in het voorbeeld wordt er €1000,00 aan goederen aangekocht bij een leverancier buiten de EU.
Inkoop- / aankoopfactuur van de vervoerder
Voor het boeken van de inkoop- / aankoopfactuur van de vervoerder gaat u via het menu naar Boekhouding > Inkoopboek > Alles > + Nieuw. Nu vult u alle gegevens van de vervoerder in zoals u normaal doet bij het maken van een inkoopboeking.
Bij Inkoop(regels) voegt u een regel toe waarop u de douane kosten boekt en een tweede regel voor de vervoerskosten welke door de vervoerder in rekening zijn gebracht. Deze twee regels boekt u als BTW regels in zodat dit als BTW bedrag wordt meegenomen in de aangifte.
Voor de eerste inkoopregel selecteert u de volgende Rekening 643001 - Douane kosten, deze grootboekrekening is niet standaard aanwezig in de administratie en dient uzelf nog aan te maken (dit kan u doen door te klikken op het plusje bij Rekening of u doet dit handmatig bij Grootboekrekening, voor meer info zie: Grootboekrekeningen (BE)).
Bij het veld 'Bedrag excl. btw' vult u als bedrag €0,00 in en hier koppelt u bij het veld 'Selecteer btw' het 21.0% - Binnenlandse aankoop percentage aan. Nu gaat u naar het veld 'Btw' (welke grijs is) en klikt u op blauwe knop (vierkantje met pennetje), nu krijgt u een melding 'Wilt u het BTW bedrag zelf aanpassen, ...' en klikt u op Doorgaan. Het veld bij 'Btw' wordt nu wit en u vult het bedrag voor de douane kosten in wat op de factuur van de vervoerder staat.
Vervolgens ziet u dat bij het veld 'Btw' het bedrag van de douane kosten wordt getoond en bij het veld 'Bedrag incl. btw ook.
Nu gaat u de tweede inkoopregel toevoegen en dit doet u door te klikken bij 'Acties' op + Regel toevoegen. Bij Rekening vult u de grootboekrekening 643002 - Vervoerskosten in (deze rekening moet nog worden aangemaakt) en volgt u dezelfde stappen zoals beschreven bij de eerste inkoopregel.
Heeft u de boeking volledig verwerkt dan klikt u op de knop 'Opslaan en sluiten' zodat de boeking wordt opgeslagen in het inkoopboek.
Door gebruik te maken van deze functie wordt het bedrag voor de douane kosten en vervoerskosten in de aangifte als BTW verwerkt in het juiste rooster en wordt er geen omzet / grondslag meegenomen.
Zie onderstaand voorbeeld met screenshots, in het voorbeeld wordt er €100,00 aan Douane kosten en €50,00 vervoerskosten door de vervoerder in rekening gebracht op de factuur.