Navigeren in Silvasoft

In dit artikel leggen we in de basis uit hoe u Silvasoft kunt gebruiken. Dit gaat niet in op gebruik van modules specifiek, maar wel over het algemene gebruik van Silvasoft. U leest in dit artikel hoe de navigatie werkt, hoe u de overzichten kunt gebruiken en waar u instellingen van modules kunt terugvinden.

Allereerst is het belangrijk dat u alles kunt vinden. Er vanuit gaande dat u op de desktop (niet via de APP) gebruik maakt van Silvasoft, ziet u links in het scherm een donkerblauwe balk. In deze balk vindt u de navigatiestructuur van Silvasoft terug. De inhoud van de navigatiebalk is afhankelijk van de functionaliteiten / modules die u aan heeft staan. In principe vindt u voor elke module die u aan heeft staan ook een navigatie-item terug.

In het algemeen geldt dat er voor elke module een menu item is. Verder is er één algemeen menu item, namelijk Beheer. Onder het menu Beheer kunt u uw gebruikers, bedrijven en factuurgegevens beheren.

Door heel Silvasoft heen vindt u overzichten. Denk aan overzicht van facturen, offertes, boekingen, relaties, producten, enzovoorts. Deze overzichten laten meestal een lijst met regels zien, waarbij u op elke regel acties kunt uitvoeren zoals bekijken, bewerken of verwijderen.

Neem als voorbeeld het Silvasoft factuur overzicht, te vinden onder Facturatie > Facturen. Hier vindt u in verschillende tabbladen opgedeeld al uw verkoopfacturen terug. In elk tabblad is een overzicht te zien met regels en boven de regels staan een aantal knoppen. U kunt een regel aanklikken om deze te selecteren. Daarna kunt u gebruik maken van knoppen zoals ‘Bewerken’ of ‘Verwijderen’ om de geselecteerde regel te verwijderen. U kunt in de meeste overzichten tevens dubbelklikken op een regel om direct de details van de regel te openen. Via de ‘Nieuw’ knop in een overzicht kunt u een nieuwe regel toevoegen. Zie onderstaande afbeelding, met onder deze afbeelding uitleg.

Navigeren Silva screenshot.png

Bovenstaande afbeelding is dus een overzicht zoals u die op veel plekken zult zien terugkomen. Hieronder voor de aangegeven nummers en korte uitleg.

  • Bij (1) ziet u de knop ‘+ Nieuw’, waarmee u in dit geval een nieuwe factuur zou aanmaken.
  • Bij (2) ziet u de geselecteerde regel uit het overzicht. Te herkennen aan de blauwe markering. U kunt vaak meerdere regels selecteren door SHIFT en CTRL op uw toetsenbord te gebruiken. Zodra u een regel heeft geselecteerd kunt u acties ondernemen zoals bewerken of verwijderen met behulp van de blauwe knoppen boven het overzicht.
  • Bij (3) ziet u de knop met het tandwiel-icoon. Deze knop vindt u op veel overzichten terug. Hiermee kunt u het overzicht aanpassen, bijvoorbeeld kolommen wel of niet tonen of de volgorde van kolommen wijzigen.

Hierboven heeft u kunnen lezen hoe u de overzichten kunt gebruiken in Silvasoft. Bij dubbelklikken op een regel uit het overzicht, of bij het selecteren van een regel en door vervolgens op ‘Bewerken’ te klikken kunt u het detailscherm van een regel openen. Een detailscherm bestaat meestal uit een serie velden die u in kunt vullen. Vaak is een detailscherm opgedeeld in verschillende tabbladen om zo instellingen of informatie te groeperen.

Links onderin de overzichten zult u de meestal de Opslaan en Annuleren of Sluiten knoppen terugvinden om zo de wijzigingen in het detailscherm te bewaren of te annuleren. Hieronder ziet u een voorbeeld detailscherm, in dit geval van een verkoopfactuur. Onder de afbeelding wordt uitleg gegeven bij de nummers.

Bovenstaande afbeelding toont dus het detail scherm van een factuur. Oftewel, het scherm waarin u een factuur aanmaakt of wijzigt. Soortgelijke schermen komt u overal tegen, denk aan het wijzigen of aanmaken van relaties, producten, offertes, enzovoorts. Hieronder kort uitleg bij de cijfers in deze afbeelding.

  • Bij (1) ziet u het relatieveld van de factuur. Hier koppelt u een relatie (klant) aan de factuur. U kunt in het invoerveld direct typen om te zoeken door uw relaties. U kunt ook op het zoek-icoontje klikken om een relatie te selecteren uit uw klantenlijst. U kunt op het plus-icoontje klikken om direct een nieuwe relatie aan te maken.
  • Bij (2) ziet u verschillende tabbladen (Factuurregels, Bijlagen, Versturen & printen, enzovoorts). Per tabblad kunt u instellingen configureren of dingen doen.
  • Bij (3) ziet u de knoppen: Opslaan, Opslaan en sluiten en Annuleren. Deze knoppen verschillen vaak per scherm, maar u vindt vrijwel altijd de knoppen linksonderin terug op de detailschermen. Hiermee slaat u bijvoorbeeld uw wijzingen op.

Onder elke module vindt u een submenu Instellingen. Zo kunt u elke module personaliseren en de instellingen optimaliseren voor sneller en efficiënter gebruik van Silvasoft. Denk hierbij aan instellingen zoals e-mailtemplates, documenttemplates, standaard betaaltermijn van facturen, dienstregelingen voor urenregistratie enzovoorts.

Rechtsboven in uw scherm ziet u een aantal dingen staan, zie onderstaande afbeelding. Via deze balk kunt u snel wisselen tussen uw administraties en boekjaren. Beheer uw adminsitraties via het hoofdmenu Beheer > Bedrijven (administraties). Beheer uw boekjaren via het menu Boekhouding Instellingen Boekjaren & afsluiten boekjaar.

Een verzoek indienen

U vindt onderin uw scherm aan de rechterkant een knop 'Help', als u op deze knop klikt dan ziet u de optie 'Feedback/ ideeën?'

Als u hierop klikt dan wordt u doorverwezen naar het ‘Feedback & ideeën’ portaal. U kunt hier uw feedback, verzoeken en ideeën per module ter overweging indienen.

Hierin kunnen ook andere gebruikers uw ideeën bekijken en beoordelen. De meest ‘populaire’ ideeën worden periodiek meegenomen in de doorlopende ontwikkeling van Silvasoft.

Een nieuw idee voert u op in de desbetreffende categorie via de knop ‘Idee toevoegen’ nadat u dit heeft toegelicht in het veld ‘Titel’ en het veld ‘Details’. Met de pijl knop bij een idee kunt u daarop stemmen als iets dat u ook graag in Silvasoft geïmplementeerd ziet worden.

Aan de slag met de Silvasoft modules

U heeft in deze handleiding kennis gemaakt met de navigatie structuur, data overzichten, detail schermen, instellingen per module, hoe u wisselt van administratie of boekjaar en hoe u een verzoek kunt indienen. U kunt nu verder gebruik maken van onze Kennisbank om meer te leren over het gebruik van Silvasoft, dit doet u door te klikken op de knop 'Help' (rechts onderin) en kies dan voor de optie 'Kennisbank'

Heeft u op de knop geklikt komt u in het volgende scherm terecht waar u onze documentatie en hulpvideo's kan vinden. Bij het witte zoekveld kan u op kenwoorden zoeken of u kan per categorie naar de verschillende artikelen navigeren.

mceclip4.png

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag