Hoe zet ik een factuur op betaald met de module Boekhouden?

Indien u in Silvasoft een verkoopfactuur aanmaakt komt deze standaard als openstaande factuur in uw administratie te staan. Oftewel, er staat nog een bedrag op uw debiteurenrekening welke door uw relatie moet worden voldaan. Op enig moment ontvangt u deze betaling, u dient de factuur dan af te letteren voor uw boekhouding (op betaald te zetten). U kunt dit op meerdere manieren doen, de meest gebruikelijke is via uw bank- of kasboek.

De meest gebruikelijke manier om uw factuur als betaald te verwerken is via het bankboek. U ontvangt een bedrag op uw bankrekening, dit bedrag verwerkt u in uw boekhouding en gebruikt u om de factuur af te letteren. Bankafschriften importeren, handmatig toevoegen of via de automatische bankenkoppeling doet u eenvoudig via het menu Boekhouding > Bankboek. 

Belangrijk is dat u dus de bankafschriften verwerkt zoals uitgelegd in het artikel. Bij het verwerken van de afschriften kiest u ervoor om het afschrift te ‘matchen met verkoopfacturen’. Kies uw verkoopfactuur en de factuur komt op betaald te staan.

Heeft u de betaling voor de factuur contant ontvangen? Dan dient u deze af te letteren via uw kasboek als volgt:

  • Ga naar Boekhouding > Kasboek en klik op ‘Nieuw’ om een nieuwe kasboeking te maken.
  • Vul het bedrag in dat u heeft ontvangen en kies in het tabblad ‘Matchen’ voor ‘Matchen met verkoopfacturen / stornering’.
  • Achter ‘Is ontvangst voor’ voegt u nu de factuur toe welke u op betaald wilt zetten met deze ontvangst.

Een andere manier om uw factuur af te letteren is via een memoriaalboeking. Dit is niet gebruikelijk, aangezien u voor een correcte boekhouding de bedragen die ontvangen zijn, normaliter verklaart via uw bank- of kasboek. Wilt u het toch via een memoriaalboeking afletteren, dan doet u dit als volgt:

  • Ga naar Boekhouding > Overig / Memoriaal.
  • Klik op de knop ‘Nieuw’ om een nieuwe memoriaalboeking te maken.
  • Kies bij ‘Selecteer dagboek’ voor ‘Memoriaal’ en geef uw boeking een omschrijving.
  • Maak nu de grootboekmutatie aan om uw debiteurenrekening af te boeken. Tegenover deze grootboekmutatie zet u de ontvangst op uw kas of bank grootboekrekening zoals te zien in onderstaand voorbeeld.
  • Klik nu op het tabblad ‘Koppelen met inkoop / verkoop’ en voeg hier achter ‘Is ontvangst voor’ de factuur toe die u op betaald wilt zetten.

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag