Nadat u uw btw-aangifte heeft ingediend bij de Belastingdienst dient u een bedrag te betalen of ontvangt u een bedrag. In dit artikel laten wij zien hoe u dit kunt boeken in uw administratie!
Hoe boek ik mijn betaling of ontvangst?
Allereerst dient u het bankbestand te importeren met de transactie van de teruggave of de ontvangt.
- U kunt handmatig, via een bankbestand of optioneel met de automatische bankenkoppeling deze transacties inladen,
- Zodra deze transactie in Silvasoft aanwezig is kunt u deze Handmatig verwerken, dit doet u via stap 2. Te verwerken afschriften in het Bankboek,
- Hierbij kiest u voor matchingstype Op vaste grootboekrekening,
- Nu kunt u dit boeken op 1530 – Betaalde en ontvangen BTW , en
- Zodra u klaar bent met de boeking kunt u op Opslaan en sluiten klikken, de boeking is nu ingeboekt!
Let op: boek de betaling of ontvangst niet direct op een btw-rekening. Hierdoor zou deze opnieuw meegenomen kunnen worden in een aankomende aangifte.