Nadat u de inkooporder vanuit de inkoopadministratie definitief heeft gemaakt kunt u de gehele order of een gedeelte op ontvangen zetten. Dit doet u vanuit de Goederenontvangst. Hieronder wordt de goederenontvangst toegelicht!
Goederenontvangst
U vindt de goederenontvangst terug onder Inkoopadministratie en dan Goederenontvangst.
- Onder tabblad Te ontvangen vindt u alle nog (gedeeltelijke) openstaande inkooporders, hierbij wordt aangegeven om welke order het gaat, welke leverancier het betreft en voor welk magazijn de levering bedoelt is,
- Door op het + knopje bij een order te klikken opent u de inkooporder details. Vanuit hier kunt u alles inboeken met Ontvangsten inboeken (alle regels) of een gedeelte met Ontvangsten inboeken (selectie),
- Als u op het potlood knopje bij de Ontvangst klikt dan kunt u per regel ook een gedeelte van die specifieke regel bewerken,
- U kunt dan de details inzien en het aantal ontvangen van deze regel bewerken. U kunt dit daarna Opslaan of Opslaan & ontvangst inboeken, en
- Nu is de inkooporder gedeeltelijk of in zijn geheel ontvangen. Onder het tabblad Historie vindt u de Order status en Ontvangst status. Producten die ontvangen zijn worden op de voorraad van het product geboekt. Indien er een voorraadpositie aangegeven is zal de voorraad daarop worden geboekt.
Klantleveringen verwerken
Indien u producten heeft ingekocht voor een klant, op basis van een verkooporder dan verschijnt deze onder het tabblad Klantleveringen verwerken. Het verwerken van deze inkooporder verloopt hetzelfde als een reguliere goederen ontvangst. Na het ontvangen verschijnt verdwijnt de order en verschijnt onder tabblad Historie.
Met deze optie heeft u een duidelijk onderscheid tussen uw eigen goederen ontvangst en de goederen die u specifiek inkoopt voor een lopende verkooporder!