Hoe boek ik transactiekosten?

Werkt u met een betaling- of e-commerce platform dat transactiekosten inhoudt op uw verkopen? Zo ja, dan zult u de transactiekosten apart moeten boeken. In deze handleiding laten we zien hoe u dat op drie verschillende manieren via het Bankboek kunt verwerken.

Batch- of losse ontvangst betaling- of e-commerce platform

Heeft u de ontvangst van één of meerdere facturen als batch ontvangen waarvan transactiekosten zijn ingehouden maar waar u geen inkoopfactuur voor heeft? Hieronder leest u hoe u dit kunt boeken.

  1. In de module Boekhouding > Bankboek gaat u naar ‘Te verwerken transacties’ hier kiest bij het desbetreffende transacties voor ‘Handmatig verwerken’,
  2. In de boeking kiest u in tabblad ‘Matchen’ voor ‘Matchen met verkoopfacturen / stornering,
  3. Nu selecteert u alle facturen die bij deze bulk ontvangt horen en kiest u voor ‘Selectie toevoegen’,
  4. Nu de boekingen zijn toegevoegd ziet u dat bij ‘Nog te ontvangen’ €100 betaald dient te worden, dit bedrag zult u middels kolom ‘Wijzig ontvangen’ moeten wijzigen. Hier geeft u het totale factuur bedrag op, alle gekoppelde facturen dienen volledig op betaald gezet te worden,
  5. Nu is het ontvangen bedrag gewijzigd naar het bedrag van de factuur, klik nu op ‘Opslaan’
  6. Nu moet u naar tabblad ‘Grootboekmutaties’ gaan,
  7. Hier krijgt u de melding om nog een bedrag (de transactiekosten) weg te boeken,
  8. Nu klikt u op '+ Nieuw' op een nieuwe grootboekmutatie te maken,
  9. Dit betalingsverschil wilt u boeken naar een kostenrekening, bijvoorbeeld ‘Transactiekosten’. Met ‘+ Nieuw’ maakt u een nieuwe journaalposteregel en bij ‘Bedrag’ vult u het transactiekosten in,
  10. Nu is het bedrag bij ‘Debet / Credit’ gelijk aan het factuurbedrag en is het betalingsverschil geboekt. Nu kunt u ‘Opslaan en sluiten’, en daarna de transactie ook 'Opslaan en sluiten'.

Verrekening kosten betaling- of e-commerce platform en ontvangsten

Indien u een inkoopfactuur heeft ontvangen voor de transactie kosten dan kunt u deze verrekenen met de ontvangsten. Hiervoor kunt u de onderstaande stappen volgen.

  1. In de module Boekhouding > Bankboek gaat u naar ‘Te verwerken transacties’ hier kiest bij het desbetreffende transactie voor ‘Handmatig verwerken’,

  2. In de boeking kiest u in tabblad ‘Matchen’ voor ‘Geavanceerde match’,
  3. Ga dan naar tabblad Koppelen met inkoop / verkoop,
  4. Koppel bij ‘Is betaling van’ alle inkoopfacturen (de inkoopfactuur van de transactiekosten),
  5. Koppel bij ‘Is ontvangst voor’ alle verkoopfacturen,
  6. Bij ‘Wijzig betaald’ en ‘Wijzig ontvangen’ kunt u alle facturen op betaald / ontvangen zetten,
  7. Ga nu naar tabblad ‘Grootboekmutaties’,
  8. Hier ziet u dat de in- en verkoopfactuur met de banktransactie verrekend zijn. U moet hier misschien even onderin eerst op 'Opslaan' of op 'Hergenereren' klikken voordat u dit ziet staan.

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag