Elektronische btw-aangifte (NL)

Met Silvasoft kunt u eenvoudig en binnen enkele minuten uw btw-aangifte doen. Silvasoft rekent alle bedragen automatisch voor u uit. Deze bedragen kunt u invullen bij de Belastingdienst óf u gaat gebruik maken van de (gratis) elektronische btw aangifte waarbij u met één druk op de knop de btw-aangifte naar de Belastingdienst stuurt. In dit artikel zullen alle mogelijkheden rondom de btw-aangifte worden uitgelegd.

U kunt er binnen Silvasoft voor kiezen om uw btw-aangifte maandelijks, per kwartaal of per jaar te doen. Ga zelf bij de Belastingdienst na welk tijdsvak u mag kiezen. Een tijdsvak instellen doet u op de volgende manier:

  1. Ga in het menu naar Boekhouding > Btw- en ICP-aangifte.
  2. Vul achter ‘Aangifte tijdsvak’ in welk tijdsvak u wilt.
  3. Klik vervolgens op ‘Opslaan en verder gaan’.

Indien u een tijdsvak heeft gekozen en u wilt deze later toch nog wijzigen, dan kunt u dat doen door in het menu te gaan naar: Boekhouding > Instellingen > Btw-aangifte & percentages instellingen.

Om de btw-aangifte berekening voor een periode te bekijken gaat u naar de module Boekhouding > Btw- en ICP-aangifte. U ziet nu direct een overzicht van de periodes voor uw aangifte.

Om de btw-aangifte voor een periode te berekenen, klikt u op de periode en vervolgens klikt u op de knop ‘Bereken en/of bekijk de geselecteerde aangifte’. Uw btw-aangifte wordt nu berekend en geopend. U ziet vervolgens een gedetailleerd overzicht van de aan te geven bedragen per vak.

U kunt er voor kiezen om in te loggen bij de Belastingdienst en deze bedragen handmatig over te typen, maar u kunt er ook voor kiezen om de btw-aangifte elektronisch te doen. Als u hier voor kiest, hoeft u de btw-aangifte elke periode enkel te berekenen volgens bovenstaande stappen en met één druk op de knop te versturen naar de Belastingdienst. Hoe u elektronisch aangifte kunt doen, leest u hieronder.

Is het moment aangebroken om de btw-aangifte in te dienen en wilt u dit op een gemakkelijke en snelle manier, elektronisch doen? Volg dan onderstaande stappen om uw btw-aangifte in te dienen.

  1. Ga in het menu naar Boekhouding > Btw- en ICP-aangifte.
  2. Klik op de periode waarover u de aangifte wilt doen en klik vervolgens op ‘Bereken en/of bekijk de geselecteerde aangifte’.
  3. Uw aangifte wordt nu berekend en een overzicht van aan te geven bedragen wordt getoond.
  4. Controleer de vakken goed en klik daarna op het tweede tabblad ‘Belastingdienst (elektronische aangifte)’.
  5. Nu komt u in een scherm waarin u goed alle tekst dient te lezen. Hierin staat uitgelegd dat wij eenmaal moeten verifiëren dat u degene bent die voor uw bedrijf de aangifte mag doen bij de Belastingdienst. Hiervoor dient u een KvK uittreksel te uploaden. Na verificatie (hier krijgt u bericht over per e-mail) kunt u gebruik gaan maken van de elektronische aangifte.
  6. Als wij de verificatie hebben gedaan dan kunt u de aangifte elektronisch indienen door te klikken op de knop ‘Aangifte nu elektronisch indienen’.
  7. Na het indienen van de btw-aangifte kunt u (indien u btw dient te betalen) het bedrag overmaken naar de Belastingdienst. Per post en/of als u inlogt op uw persoonlijke omgeving binnen de Belastingdienst, ziet u het betalingskenmerk wat u dient te vermelden bij het overmaken van het btw-bedrag.

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag