Maken uw bedrijven (administraties) deel uit van een fiscale eenheid? Dan kan het zijn dat u aangifte dient te doen voor één of alle onderdelen van deze eenheid. In dit artikel leest u meer over deze mogelijkheden binnen Silvasoft.
Stappenplan inrichten fiscale eenheid
- Ga naar Beheer > Bedrijven (administraties),
- Open het bedrijf dat onderdeel is van de fiscale eenheid,
- Onder ‘Aanvullende bedrijfsgegevens’ ziet u de instelling ‘Onderdeel van fiscale eenheid?’,
- Selecteer hier ‘Ja’,
- Een nieuwe vraag verschijnt: ‘De fiscale eenheid doet btw-aangifte voor alle onderdelen?’,
- Dit zet u op ‘Ja’ indien uw fiscale eenheid de btw-aangifte moet doen voor alle ondernemingen binnen de eenheid, of
- Dit zet u op ‘Nee’ indien alle ondernemingen binnen de eenheid zelf aangifte doen,
- Nu verschijnt er een uitleg en twee btw-nummer velden. Het eerste ‘btw-nummer’ veld is voor het btw-nummer van uw onderneming. Het tweede ‘btw-nummer fiscale eenheid’ veld is voor het btw-nummer die de fiscale eenheid heeft gekregen bij oprichting.
Gevolgen na inrichten fiscale eenheid
Nadat beide velden correct zijn ingevuld heeft dit de volgende gevolgen:
- De ICP-aangifte wordt gedaan vanuit de fiscale eenheid en er wordt verwezen naar het btw-nummer van het bedrijf. Dit zodat de Belastingdienst weet voor welke onderneming binnen de fiscale eenheid de aangifte wordt gedaan.
- De btw-aangifte kan niet gedaan worden vanuit deze administratie. Deze kunt u wel bekijken, maar niet elektronisch indienen. Dit omdat de fiscale eenheid dit dient te doen met een cumulatief van de btw-aangiftes voor alle ondernemingen binnen de eenheid. Dit dient u dan via een export handmatig of via een ander systeem in te dienen bij de Belastingdienst.