Btw- en ICP-aangifte met een fiscale eenheid (NL)

Maken uw bedrijven (administraties) deel uit van een fiscale eenheid? Dan kan het zijn dat u aangifte dient te doen voor één of alle onderdelen van deze eenheid. In dit artikel leest u meer over deze mogelijkheden binnen Silvasoft.

Stappenplan inrichten fiscale eenheid

  1. Ga naar Beheer > Bedrijven (administraties),
  2. Open het bedrijf dat onderdeel is van de fiscale eenheid,
  3. Onder ‘Aanvullende bedrijfsgegevens’ ziet u de instelling ‘Onderdeel van fiscale eenheid?’,
    • Selecteer hier ‘Ja’,
  4. Een nieuwe vraag verschijnt: ‘De fiscale eenheid doet btw-aangifte voor alle onderdelen?’,
    • Dit zet u op ‘Ja’ indien uw fiscale eenheid de btw-aangifte moet doen voor alle ondernemingen binnen de eenheid, of
    • Dit zet u op ‘Nee’ indien alle ondernemingen binnen de eenheid zelf aangifte doen,
  5. Nu verschijnt er een uitleg en twee btw-nummer velden. Het eerste ‘btw-nummer’ veld is voor het btw-nummer van uw onderneming. Het tweede ‘btw-nummer fiscale eenheid’ veld is voor het btw-nummer die de fiscale eenheid heeft gekregen bij oprichting.

Gevolgen na inrichten fiscale eenheid

Nadat beide velden correct zijn ingevuld heeft dit de volgende gevolgen:

  • De ICP-aangifte wordt gedaan vanuit de fiscale eenheid en er wordt verwezen naar het btw-nummer van het bedrijf. Dit zodat de Belastingdienst weet voor welke onderneming binnen de fiscale eenheid de aangifte wordt gedaan.
  • De btw-aangifte kan niet gedaan worden vanuit deze administratie. Deze kunt u wel bekijken, maar niet elektronisch indienen. Dit omdat de fiscale eenheid dit dient te doen met een cumulatief van de btw-aangiftes voor alle ondernemingen binnen de eenheid. Dit dient u dan via een export handmatig of via een ander systeem in te dienen bij de Belastingdienst.

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag