Silvasoft beschikt over een standaard grootboekrekening schema, u mag deze ook zelf inrichten. Hierbij hoort ook de optie Rubricering. Dit verdeelt uw grootboekrekeningen in rubrieken (en sub rubrieken).
Rubricering instellen
Uw administratie beschikt over een standaard rubricering. Deze wordt bepaald door de inrichting van uw administratie, Nederland of België. Deze mag u uiteraard ook zelf instellen of wijzigen.
Deze instellingen vindt u terug via Boekhouding > Instellingen > Beheer grootboekrubrieken.
Vanuit dit scherm kunt u met + Nieuwe rubriek een nieuwe hoofdrubriek toevoegen. Met het ‘+‘ knopje kunt u een sub rubriek toevoegen. U heeft hier de mogelijkheid om deze te bewerken, qua positie te wijzigen of te archiveren.
Grootboekrekeningen
De rubrieken zijn gekoppeld aan uw grootboekrekeningen. Heeft u nieuwe rekeningen toegevoegd dan kunt u Koppel rubrieken gebruiken om deze ook te koppelen. Mocht u deze toch willen wijzigen dan kunt u daarvoor de rekening openen.
In dit scherm vindt u een veld Rubriek waarmee u dit kunt inregelen.
Nu kunt u een + Nieuwe rubriek aanmaken, zoeken naar een bestaande rubriek en of een nieuwe sub rubriek maken. Zodra u een keuze heeft gemaakt dan kunt u deze Selecteren.
Rapportages
Rapportages kunt u per 8 augustus 2022 terugvinden onder het menu item Rapportages. In het artikel: Aan de slag met Rapportages wordt stapsgewijs uitgelegd hoe u hiermee kunt werken. De rapportages, exporten en lijsten die benoemd worden in dit artikel kunt u onder dit nieuwe menu item terugvinden.
Rubricering verdeelt uw grootboekrekeningen. Met deze verdeling kunt u per soort rubriek de onderliggende saldi duidelijk inzichtelijk krijgen!
Saldo’s per grootboek en rubriek
U vindt de eerste rapportage terug via menu item Rapportages. Hier kunt u zoeken naar rubrieken.
Nu kunt u opgeven of u in de rapportage Alle rubrieken of Eigen selectie rubrieken meeneemt. Met de Datum vanaf en Datum t/m geeft u de periode van de rapportage op. Als laatste kunt u Verberg lege regels? gebruiken om lege grootboekrekeningen niet mee te nemen in de rapportage.
De rapportage toont u nu voor de geselecteerde periode per rubriek het debet, credit en totaal saldi. Dit gebeurt dan per sub rubriek en per hoofdrubriek. De rapportage kunt u downloaden naar Excel, PDF en Word.
Let op: grootboekrekeningen zonder rubriek zullen apart op de rapportage naar voren komen. Deze zult u moeten koppelen om deze in de eerstvolgende rapportage correct mee te nemen.
Eigen rapportage
Naast de eerdergenoemde rapportage kunt u ook zelf rapportages creëren.
In de module Boekhouding > Rapportages vindt u de optie terug een Eigen rapportage & export te maken. Dit doet u via een Rapportagetemplate. Deze maakt u aan met + Aangepaste rapportage toevoegen en kies dan voor de optie Eigen boekhouding rapportage en + Nieuw rapport.
In het vervolgscherm geeft u de rapportage een Omschrijving mee en kiest u een Gegevensbron. Nu kunt u kiezen voor een Eigen selectie grootboekrubrieken.
Nu kunt u één of meerdere rubrieken toevoegen aan deze rapportage. Om een rubriek(en) toe te voegen klikt u op Toevoegen en dan kunt u uit de lijst één of meerdere rubrieken selecteren en daarna klikt u op Toevoegen . Nu kunt u de rapportagetemplate Opslaan.
U kunt nu bij dit template een Rapportageberekening doen. Hierbij geeft u een t/m periode en een specifieke uitsplitsing mee. Dit kijkt dan naar de saldi’s van de gekozen rubrieken in de opgegeven periode. Deze kunt u naar Excel en CSV exporteren.