Nooit meer handmatig afschriften invoeren of importeren dankzij de Silvasoft bankenkoppeling in samenwerking met Ponto (onderdeel van Isabel Group).
Informatie
U kunt bankrekeningen van vrijwel alle banken in Nederland en België en een aantal Payment Service Providers (PSP’s) koppelen aan Silvasoft. Via deze automatische koppeling zal Silvasoft iedere nacht automatisch uw afschriften importeren in uw boekhouding. Ook kunt u die op ieder gewenst moment met 1 druk op de knop handmatig synchroniseren.
Dit scheelt veel tijd omdat u niet meer handmatig banktransacties of afschriften hoeft te importeren. De afschriften worden indien mogelijk automatisch gematcht met verkoop- en inkoopfacturen of eventuele eigen matchingsregels.
Ponto
Silvasoft heeft de koppeling gerealiseerd in samenwerking met Ponto. Ponto is onderdeel van het Belgische Isabel Group en heeft een vergunning verkregen van de Nationale Bank om te koppelen met vrijwel alle banken in Europa. Silvasoft heeft bewust gekozen om niet zelf de koppeling en vergunning te realiseren, maar dit over te laten aan een partij die al vele jaren intensief samenwerkt met alle grote banken.
Let op: de bankenkoppeling is enkel beschikbaar voor klanten en niet voor proefgebruikers.
Kosten
Er worden kosten per gekoppelde bankrekening in rekening gebracht. U betaalt deze kosten aan Silvasoft. De kosten bedragen € 3,50 excl. btw per gekoppelde bankrekening, per maand. Dit wordt automatisch aan uw maandelijkse factuur toegevoegd. Dit zijn de kosten die Ponto in rekening brengt en Silvasoft zal deze doorberekenen aan u. U betaalt dus geen kosten aan Ponto.
Als boekhouder / administratiekantoor worden de kosten bij u als kantoor in rekening gebracht, tenzij de klant zelf ook inlogt in Silvasoft. Dan worden de kosten toegevoegd aan het abonnement van uw klant.
Koppelen van A tot Z
Uw bankrekeningen koppelen aan Silvasoft is vrij eenvoudig en binnen enkele minuten geregeld. Hieronder kunt u stap voor stap lezen hoe u uw bankrekening(en) kunt koppelen aan Silvasoft. Het proces voor boekhouders / accountants is iets anders dan het proces voor reguliere gebruikers. Kies daarom hieronder welk proces voor u van toepassing is en volg die stappen.
-
Koppelen van A tot Z voor ondernemers
Stap 1: Registreren bij Ponto
Allereerst dient u zich te registreren bij Ponto. Dit hoeft uiteraard niet als u al een account hebt op MyPonto.com. Na registratie krijgt u een e-mail om de registratie te bevestigen. Deze e-mail krijgt u direct.
Stap 2: Bevestig registratie via e-mail
Klik op de link in de e-mail die u heeft gekregen. Geen e-mail gehad? Controleer uw spam folder of vraag een nieuwe e-mail aan.
Stap 3: Twee-factor authenticatie activeren
Ponto zal u nu vragen om twee-factor authenticatie (2FA) te activeren. Volg de instructies op het scherm van Ponto om 2FA te activeren.
Zodra u de code heeft ingevuld klikt u op ‘Doorgaan’. U krijgt nu een scherm met ‘Eenmalige wachtwoordherstelcodes’. Klik op ‘Download’ en bewaar deze codes ergens op uw computer. Als u ooit toegang tot uw Ponto account verliest, kunt u met deze codes weer toegang opvragen.
Stap 4: Bedrijf toevoegen in Ponto
Ponto vraagt nu uw bedrijfsgegevens. Vul hier uw gegevens in. U kunt later bankrekeningen van meerdere bedrijven toevoegen vanuit 1 Ponto account. U hoeft binnen Ponto verder geen facturatiegegevens toe te voegen aangezien Silvasoft de kosten aan u zal doorberekenen. Let op dat u een geldig en volledig btw-nummer invult bij uw bedrijfsgegevens. U kunt het btw-nummer eventueel zelf valideren via de VIES validatieservice. Heeft u geen btw-nummer dan kunt u kiezen voor ‘Registreren zonder btw-nummer’.
Stap 5: Bankrekening koppelen met Ponto
U komt nu op het Ponto dashboard. Klik op het tabblad ‘LIVE’ en vervolgens op de knop ‘Bankrekening toevoegen’. Kies nu uw land en selecteer vervolgens u bank. U kunt nu doorgaan en Ponto koppelen aan uw bankrekening. Hiervoor wordt u doorgestuurd naar uw bank. U logt in bij uw bank en bevestigt de koppeling. That’s it! Uw bankrekening is nu gekoppeld met Ponto en u ziet de gekoppelde rekening terug in uw Ponto dashboard. Let op: eens per 90 dagen moet u opnieuw inloggen bij uw bank (vanuit Ponto) om de koppeling te her-activeren. Dit is een beveiligingsmaatregel die alle banken nemen. U krijgt hier vanzelf melding van en u kunt dan binnen enkele seconden de koppeling her-activeren.
Stap 6: Gekoppelde rekening toevoegen aan Silvasoft
Tot slot dient u de zojuist gekoppelde rekening toe te voegen aan Silvasoft. Log hiervoor in op Silvasoft in de administratie waar u deze rekening wilt koppelen.
Ga nu naar het menu: Boekhouding > Bankboek en klik op het tabblad “Automatische bankenkoppeling”. Klik op de knop: “Nu koppelen met uw bank”. U wordt nu doorgestuurd naar Ponto. Log in met het zojuist aangemaakte account en vink aan welke bankrekeningen aan Silvasoft gekoppeld moeten worden. Klik tot slot op ‘Bevestigen’ om de koppeling te activeren.
Stap 7: Laatste configuratie in Silvasoft
U wordt nu weer teruggestuurd naar Silvasoft. U ziet hier de gekoppelde rekening(en). U dient per rekening in te stellen vanaf welke datum transacties moeten worden geïmporteerd. Ook geeft u hier aan of aan een bestaande bankrekening binnen Silvasoft gekoppeld mag worden of dat het om een nieuwe rekening gaat. Als het om een nieuwe rekening gaat dan selecteert u hier ook nog de grootboekrekening waar deze bankrekening aan gekoppeld mag worden. Historische transacties kunnen geïmporteerd worden, echter maximaal 100 transacties en maximaal tot 2 weken terug. Wilt u één of meerdere rekeningen niet gebruiken in de huidige administratie maar wel in een andere administratie binnen uw account? Klik dan voor deze rekeningen op ‘Deactiveer voor huidige administratie’.
Kosten:
De kosten voor het gebruik van de Ponto bankenkoppeling zijn € 3,50 excl. btw per bankrekening, per maand. Dit zijn de kosten van Ponto die Silvasoft aan u zal doorbelasten. U betaalt dus altijd aan Silvasoft en nooit aan Ponto.
Gefeliciteerd!
U bent nu klaar en u maakt nu gebruik van de open-banking revolutie! Silvasoft is gekoppeld met Ponto en elke nacht worden automatisch uw bankafschriften ingelezen in Silvasoft!
-
Koppelen van A tot Z voor boekhouders / accountants
Stap 1: Inloggen op de administratie
Allereerst logt u vanuit uw administratie dashboard in op een administratie van de klant waar u de automatische bankenkoppeling wilt activeren. Ga vervolgens naar het menu: Boekhouding > Bankboek en klik op het tabblad “Automatische bankenkoppeling”.
Stap 2: Stuur verzoek tot koppelen naar klant
Enkel de eigenaar van een bankrekening kan de koppeling met zijn bank tot stand brengen. Als boekhouder kunt u uw klant een uitnodiging sturen per e-mail om te koppelen met Silvasoft, vanuit dit scherm. Indien uw klant zelf ook toegang heeft tot de module ‘Boekhouding’ in Silvasoft dan kan de klant zelf vanuit dit scherm de koppeling tot stand brengen.
Klik op ‘Verstuur verzoek tot koppelen naar e-mailadres’ om het e-mailadres van uw klant op te geven. Silvasoft zal de klant vervolgens een e-mail sturen met verdere instructies, zodat de klant de koppeling met Ponto kan activeren.
Stap 3: Rekeningen configureren en activeren
Zodra de klant vanuit de instructies de koppeling tot stand heeft gebracht, ziet u in ditzelfde scherm de gekoppelde bankrekeningen en kunt u de koppeling activeren en gebruiken. U dient per rekening in te stellen vanaf welke datum transacties moeten worden geïmporteerd. Ook geeft u hier aan of aan een bestaande bankrekening binnen Silvasoft gekoppeld mag worden of dat het om een nieuwe rekening gaat. Als het om een nieuwe rekening gaat dan selecteert u hier ook nog de grootboekrekening waar deze bankrekening aan gekoppeld mag worden. Historische transacties kunnen geïmporteerd worden, echter maximaal 100 transacties en maximaal tot 2 weken terug. Wilt u één of meerdere rekeningen niet gebruiken in de huidige administratie maar wel in een andere administratie van dezelfde klant? Klik dan voor deze rekeningen op ‘Deactiveer voor huidige administratie’.
Kosten:
Let op, als uw klant zelf géén toegang heeft tot Silvasoft, worden de kosten voor de gekoppelde bankrekeningen aan u als boekhouder berekend. De kosten bedragen € 3,50 excl. btw per gekoppelde bankrekening, per maand. Dit zijn de kosten die Ponto hanteert en Silvasoft neemt deze kosten over en belast ze aan u door. U betaalt dus altijd aan Silvasoft en nooit aan Ponto.
Veelgestelde vragen (FAQ)
-
Welke banken / Payment Service Providers zijn gekoppeld
Vrijwel alle grote banken in Nederland en België kunnen worden gekoppeld aan Ponto. Denk in Nederland aan ABN-AMRO, Rabobank, ING, ASN Bank, Knab, SNS Bank, RegioBank, Triodos en in België aan KBC, BNP Paribas Fortis, Belfius, ING, CBC, AXA Bank, en meer. Kijk of uw bank gekoppeld kan worden met Silvasoft via: https://myponto.com/nl/bereiken/beschikbare-banken/. Ook uw PayPal-, Wise-, Stripe- en SumUp rekening kan sinds kort gekoppeld worden via Ponto.
-
Hoe kan ik één Ponto account gebruiken in meerdere Silvasoft administraties?
U kunt in Ponto vanuit 1 account meerdere bankrekeningen van verschillende bedrijven koppelen. Zo hoeft u niet voor elk bedrijf of elke bankrekening een account aan te maken bij Ponto.
Bij het koppelen met Silvasoft worden alle bankrekeningen uit Ponto opgehaald, die toegevoegd zijn aan de Silvasoft integratie. Dit toevoegen kunt u tijdens de eerste keer koppelen doen, of u kunt het achteraf doen (zie “Hoe kan ik achteraf bankrekeningen toevoegen aan de koppeling met Silvasoft?”).
Als u in Silvasoft vanuit 1 administratie bent gekoppeld met uw Ponto account, hoeft u dat niet opnieuw te doen voor andere administraties. Als u vanuit een andere administratie wél opnieuw koppelt met hetzelfde Ponto account, dan vervalt de eerder gelegde koppeling. In plaats van opnieuw te koppelen kunt u bij de andere administraties de koppelen hergebruiken die reeds is gelegd. Dit doet u als volgt:
- Wissel naar de administratie waar u bankrekeningen vanuit hetzelfde Ponto account wilt toevoegen.
- Ga naar het menu: Boekhouding > Bankboek > Tabblad: Automatische bankenkoppeling.
- Hier staat nu direct een melding “Bestaande koppeling uit andere administratie hergebruiken” (zie afbeelding 1).
- Klik op de knop “Koppeling vanuit andere administratie hergebruiken”.
- Selecteer nu de administratie om de koppeling van te gebruiken.
- U heeft nu hetzelfde Ponto account aan een tweede administratie gekoppeld! U kunt nu de bankrekening activeren en configureren zoals u bij de eerste keer koppelen heeft gedaan.
Let op: het kan zijn dat uw bankrekening onder het tabblad “Rekeningen niet actief in huidige administratie” komt te staan (zie afbeelding 2). Vanuit dat tabblad kunt u hem vervolgens activeren voor de huidige administratie. Als de rekening reeds actief is in een andere administratie dient u eerst naar die administratie te wisselen en de rekening te deactiveren. Daarna kunt u weer terug wisselen en hem in deze administratie activeren.
Afbeelding 1:
Afbeelding 2:
-
Hoe kan ik achteraf bankrekeningen toevoegen aan de koppeling met Silvasoft?
U kunt achteraf extra rekeningen toevoegen aan de koppeling. Dit kunt u vanuit uw Ponto account regelen.
Stap 1: Inloggen bij Ponto en bankrekening koppelen
Log in op uw Ponto account en koppel uw bankrekening via het menu “Bankrekeningen”.
Stap 2: Bankrekening toevoegen aan Integratie
Ga in Ponto nu naar het menu “Integraties”. Klik op “Silvasoft” en voeg vanuit dit scherm nieuwe bankrekeningen toe aan de Silvasoft integratie.
Stap 3: Rekening activeren in Silvasoft
Log nu in bij Silvasoft en wissel naar de administratie waar u de bankrekening wilt koppelen. Ga naar het menu: Boekhouding > Bankboek > Tabblad: “Automatische bankenkoppeling”. Klik nu op het sub-tabblad “Rekeningen niet actief in huidige administratie”. U ziet hier de rekening die zojuist is toegevoegd aan de integratie en u kunt deze activeren voor de huidige Silvasoft administratie.
-
Hoe kan ik een rekening ontkoppelen?
Indien u een gekoppelde rekening niet meer wilt gebruiken en de koppeling met Ponto voor die rekening wilt deactiveren kunt u inloggen op uw Ponto account. Ga vervolgens naar het menu “Integraties” en klik op de “Silvasoft” integratie. Hier kunt u bankrekeningen verwijderen van uw integratie via het prullenbakje. De rekening wordt dan ontkoppeld van Silvasoft.
Wilt u een rekening helemaal verwijderen in Ponto, dan kan dat via het menu “Bankrekeningen” in Ponto. Klik op het prullenbakje voor de rekening(en) die u wilt verwijderen.
-
Hoe kan ik de gehele bankenkoppeling opzeggen?
Wilt u de gehele automatische bankenkoppeling opzeggen? Dan kunt u vanuit uw Ponto account alle gekoppelde bankrekeningen verwijderen. Daarna kunt u de gehele integratie verwijderen in Ponto via het menu “Integraties”.
-
Waarom moet ik elke 3 maanden opnieuw in Ponto mijn gekoppelde rekening activeren bij de bank?
De bankenkoppeling met Ponto is gerealiseerd conform de Europese PSD2 open-banking standaard. Dit is de toekomst voor open-banking en uiteindelijk zal iedereen volgens deze standaard moeten werken aangezien dit een Europese verplichting is. Om te voldoen aan deze standaard werken banken met zogenoemde ‘consents’. Dat is een toestemming van u dat Ponto informatie over uw bankrekening mag ophalen. Deze toestemming is niet oneindig en moet voor de meeste banken elke 3 maanden opnieuw worden verleend.
U krijgt hier vanzelf e-mail over van Ponto. U kunt dan inloggen op uw Ponto account en de toestemming opnieuw geven voor alle gekoppelde bankrekeningen. Deze toestemming verleent u meestal door opnieuw vanuit Ponto in te loggen bij uw bank en zo de koppeling te heractiveren.