Heeft u een bankenkoppeling via Ponto? Dan dient u uw bankrekening(en) iedere 3 maanden opnieuw te autoriseren. Waarom dit noodzakelijk is en hoe dit werkt wordt hieronder toegelicht!
Waarom moet ik mijn gekoppelde rekening opnieuw autoriseren?
De bankenkoppeling met Ponto is gerealiseerd op basis van de Europese PSD2 open-banking standaard. Dit is de toekomst voor open-banking en uiteindelijk zal iedereen volgens deze standaard moeten werken. Dit omdat het een Europese verplichting betreft.
Om te voldoen aan deze standaard werken banken met zogenoemde ‘consents’. Dat is een toestemming van u, aan Ponto dat zij informatie over uw bankrekening mogen ophalen. Deze toestemming is niet oneindig. Voor de meeste banken geldt dat deze elke 3 maanden opnieuw dient te worden verleend.
U krijgt vanzelf een e-mail van Ponto als u opnieuw toestemming dient te verlenen. U kunt dan inloggen op uw Ponto account, en de toestemming opnieuw geven voor alle gekoppelde bankrekeningen. Deze toestemming verleent u meestal door opnieuw vanuit Ponto in te loggen bij uw bank, en zo de koppeling te heractiveren.
Uw autorisatie opnieuw verlenen
Als u de “Ponto Account Reautorisatie” mail heeft ontvangen dan kunt u inloggen via Ponto.
Als u bent ingelogd bij Ponto dan ziet u onder menu item: Bankrekeningen een melding dat de synchronisatie is mislukt. De gegeven reden is dat de autorisatie niet meer geldig is. U zult vervolgens op het schild-icoontje moeten klikken (staat links naast het prullenbak icoon-tje). Daarna kunt u inloggen bij uw bank en de autorisatie opnieuw verlengen.