Verkoopboekingen toevoegen

In dit artikel leggen we uit hoe u een verkoopboeking kunt toevoegen in Silvasoft. Als u naast de module boekhouding ook gebruik maakt van de module facturatie binnen Silvasoft dan hoeft u in principe geen verkoopboekingen toe te voegen. Silvasoft zet alle facturen die u dan maakt automatisch in uw verkoopboek. Maakt u enkel gebruik van de module boekhouding binnen Silvasoft en maakt u handmatig of met een ander programma uw facturen dan dient u deze wel handmatig in uw verkoopboek te zetten om uw boekhouding compleet te maken.

Als u binnen Silvasoft alleen de module boekhouding heeft en niet de module facturatie omdat u uw facturen / verkopen op een andere manier aanmaakt dan kunt u uw verkopen toch toevoegen in Silvasoft om uw boekhouding compleet te maken. U doet dit in het verkoopboek.

Ga in het menu naar Boekhouding > Verkoopboek en klik op ‘Nieuw’. Er opent een scherm waarin u de volgende gegevens kunt invullen:

  • Relatie: zoek hier de relatie op waar u een verkoop aan heeft gedaan. Staat deze relatie nog niet in Silvasoft? Klik dan op het blauwe plusje achter dit veld.
  • Factuurdatum: hier vult u de datum in van de verkoop.
  • Factuurnummer: het factuurnummer wordt automatisch bepaald. Wilt u dit niet? Klik dan op het icoontje achter het veld en vul het factuurnummer in van de verkoopboeking.
  • Koppel aan project: als u gebruik maakt van de module projectmanagement binnen Silvasoft dan kunt u deze verkoopboeking aan een project koppelen. Dit wordt dan onder andere gebruikt voor de nacalculatie van een project. Als u niet gebruik maakt van de module projectmanagement kunt u dit veld leeg laten.
  • Opmerking: hier kunt u optioneel een opmerking plaatsen.
  • OGM: enkel beschikbaar voor Belgische gebruikers. Deze gestructureerde mededeling kunt u gebruiken voor het matchen van de betaling. De mededeling zelf is uniek en kan één keer toegepast worden (door het zelf in te geven of deze te laten genereren). Hoofdzakelijk te gebruiken als u uw facturen buiten Silvasoft om genereert. Anders kunt u de module ‘Facturatie’ gebruiken.
  • Voeg factuur toe: als u een factuur heeft die hoort bij de verkoop kunt u deze hier uploaden, om zo uw hele boekhouding compleet op één plek te hebben.

Als u bovenstaande velden heeft ingevuld dan kunt u het bedrag van de verkoop toevoegen samen met het bijbehorende btw-percentage. Er wordt een standaard omzetrekening getoond. Wilt u dat hier een andere omzetrekening wordt getoond of helemaal niets wordt getoond? Dan kunt u dit instellen via Boekhouding > Instellingen > Verkoop (dagboek) instellingen. Heeft u diverse ‘factuurregels’ of wilt u bijvoorbeeld op meerdere omzetrekeningen boeken? Dan klikt u op de knop ‘Regel toevoegen’ om een extra bedrag in te vullen. Klik vervolgens op ‘Opslaan’ of ‘Opslaan en sluiten’ als u de verkoopboeking definitief wilt maken.

Voorbeeld:

Als u de verkoopboeking heeft toegevoegd dan zal daar op een gegeven moment naar alle waarschijnlijkheid ook een ontvangen betaling tegenover moeten staan. Wellicht heeft u het bedrag ontvangen via de bank of in contanten. Hoe u de verkoopboeking op betaald kunt zetten leest u in dit artikel.

Heeft u een verkoopboeking toegevoegd op bovenstaande manier en moet u de boeking crediteren, omdat bijvoorbeeld het product wat u had verkocht weer is teruggestuurd? Dan kunt u dit eenvoudig op de volgende manier doen. Open opnieuw de verkoopboeking (via Boekhouding > Verkoopboek > Open de boeking). Onderaan ziet u een blauwe knop ‘Creditnota’, klik hier op.

Er opent een scherm met de vraag of u de verkoopboeking / factuur wilt crediteren. Klik op ‘Ja, doorgaan’. De creditnota is nu aangemaakt. U kunt het scherm vervolgens sluiten of u kunt de creditnota bekijken en eventueel wijzigen (als bijvoorbeeld slechts een gedeelte van de producten is teruggestuurd).

 

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag