Bankboek afpunten (afletteren) op relatie

U kunt met Silvasoft direct boeken op een relatie, hiermee kunt u o.a. vooruitbetalingen een plek geven gekoppeld aan een relatie tot het moment dat u het kan afpunten tegen o.a. in-, verkoop- en creditfacturen. Deze methode van werken wordt doorgaans veelvuldig onder de Belgische boekhouding gebruikt maar kan ook in Nederland ingezet worden.

Boekingen op relatie

Banktransacties kunnen op meerdere manieren in Silvasoft worden ingebracht:

Alle banktransacties die ingebracht worden komen terecht onder 'Te verwerken transacties':

Om op een relatie te kunnen boeken volgt u de volgende stappen:

  1. Open tabblad 'Te verwerken transacties',
  2. Kies bij één van de transacties voor de optie 'Handmatig verwerken',
  3. Kies in het scherm 'Banktransactie verwerken' bij tabblad 'Matchen' voor de optie 'Op klant' of 'Op leverancier' als u het bedrag op een klant of leverancier wilt boeken,
  4. Bij een klant wordt de rekening voor Debiteuren / Handelsdebiteuren ingevuld, u kunt nu ook een klant opzoeken om het bedrag aan te koppelen, of
  5. Bij een leverancier wordt de rekening voor Leveranciers ingevuld, u kunt nu ook een leverancier opzoeken om het bedrag aan te koppelen,
  6. Zodra u de klant of leverancier gekoppeld heeft kunt u de banktransactie 'Opslaan en sluiten' of verder gaan via 'Opslaan en volgende',
  7. Als u de banktransactie heropent dan vindt u momenteel de match op relatie terug.

Boekingen op relatie afpunten (afletteren)

  1. Alle banktransacties die u op een relatie heeft geboekt verschijnen in het bankboek onder tabblad 'Boekingen op relatie'.
  2. Hier vindt u een opsomming van alle relaties met openstaande bedragen, dat kan onder zowel 'Openstaand op klant' en 'Openstaand op leverancier' zijn,
  3. Door een relatie te selecteren en aan te klikken onder tabblad 'Boekingen op relatie' wordt de knop '€ Afletteren / afpunten' actief en kunt u beginnen met afletteren,
  4. In het scherm 'Afletteren voor [Relatienaam]' vindt u een overzicht van alle openstaande transacties, openstaande facturen en de details van het afletteren,
  5. Let op dat u alleen facturen selecteert die vanuit dezelfde contractuele verplichting voortkomen, u kunt dus betalingen voor abonnementen van de ene maand gebruiken voor hetzelfde abonnement uit een andere maand maar u zou dit niet kunnen gebruiken voor de afbetaling van een telefoon,
  6. U kunt vanuit dit scherm transacties selecteren door ze aan te klikken, en
  7. U kunt deze dan koppelen aan openstaande facturen,
  8. In bovenstaand voorbeeld is er een betaling van €50 geselecteerd en is er een verkoopfactuur van €125 bij gekozen om afteletteren,
  9. Bij 'Details' ziet u het totaal bedrag van de boekingen bij 'Boekingen geselecteerd', het totaal bedrag van de facturen bij 'Facturen geselecteerd' en het eventuele 'Verschil' van deze twee bedragen,
  10. Indien er een verschil is dan kunt u via 'Acties' middels 'Verschil afboeken?' het verschil afboeken, u kunt dit negeren, het verschil blijft dan open staan en kan op een later moment verder afgeletterd worden. U kunt het verschil ook afboeken, bijvoorbeeld bij betalingsverschillen, koersverschillen, rente, enzovoorts,
  11. Als u 'Verschil afboeken?' aanvinkt dan kunt u bij 'Afboeken op rekening' een grootboekrekening boeken waar het verschil geboekt dient te worden en bij 'Btw%' wordt indien hiervoor gekozen wordt het verschil automatisch gesplitst in een btw- en omzet/kosten deel dat dan op de juiste grootboekrekeningen wordt geboekt,
  12. Als wij op 'Annuleren' klikken dan wordt de handeling geannuleerd, als wij op 'Afletteren / afpunten' klikken dan worden de geselecteerde transacties, facturen en optioneel het verschil afgeletterd,
  13. Nu komt u in het 'Controle afletteren' scherm waar u een laatste check kunt doen voorafgaand aan het afletteren, heeft ziet u de details van alles dat u wilt afletteren en heeft u een 'Verrekeningen log' waar u precies kunt lezen welke acties uitgevoerd zijn,
  14. Bij de 'Acties' ziet u dan nog een opsomming, wat er eventueel overblijft (indien het verschil niet wordt weggeboekt) en kunt u de aflettering nog 'Annuleren' of 'Bevestigen',
  15. Als u nu de eerder gebruikte banktransactie zou heropenen dan vindt u daar nu een vermelding van de gekoppelde factuur gerelateerd aan de uitgevoerde aflettering terug.

Het ongedaan maken van een reeds uitgevoerde aflettering

Mocht u een reeds uitgevoerde aflettering toch ongedaan willen maken dan is dat ook mogelijk.

  1. Allereerst gaat u dan naar het tabblad 'Boekingen op relatie',
  2. U vindt hier de knop 'Archief', hier klikt u op,
  3. Hier vindt u alle afletteringen die gedaan zijn in het verleden, 
  4. Nu kunt u er één selecteren en middels 'Details' inzien,

  5. Hier vindt u het 'Details afletter actie' terug die u kunt inzien,
  6. Indien u deze acties liever ongedaan wilt maken klikt u onderin op 'Ongedaan maken',
  7. Hiermee worden de transacties, facturen en eventuele verschillen weer terug gezet voor een eventuele andere afletter actie of andere verwerking, zodra u op 'Doorgaan' klikt, wilt u het liever niet ongedaan maken dan klikt u hier op 'Annuleren'.

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag