Add-ons zijn optionele features, hiermee haalt u nog meer uit uw Silvasoft administratie! Niet elke ondernemer heeft dezelfde behoeftes. Daarom kunt u met de add-ons zelf bepalen wat u wel of niet nodig heeft. Hiermee betaalt u niet teveel en blijft uw administratie gericht op de features die u echt gebruikt.
Met de Payq add-on kunt u een koppeling maken met incassobureau Payq. Hiermee heeft u de mogelijkheid om aanmaningen automatisch over te dragen aan een incassobureau voor een optimalisatie van de inning van openstaande facturen.
Hoe kunt u de add-on activeren?
Alle gebruikers met de beheerdersrechten hebben toegang tot het add-ons scherm.
- Ga naar de module Beheer, klik daarna op Abonnementen & kosten,
- In dit scherm vindt u Uw abonnement (kosten) terug,
- Onder Add-ons & integraties vindt u alle beschikbare add-ons, aankomende add-ons en aanvullende integraties,
- Klik op op Add-on inschakelen bij Payq om deze voor uw administratie te activeren, deze gebruikt u i.c.m. met module Facturatie, en
- Uw gebruikers kunnen vervolgens uit- en inloggen om direct te kunnen werken met deze add-on!
Kosten van deze add-on
De add-on is gratis te gebruiken. Payq werkt middels een no-cure-no-pay model. Payq zal bij de vordering zelf incassokosten toevoegen, waardoor Payq bij een succesvolle vordering geld ontvangt en u geen extra kosten betaald. Normaliter is er nog een abonnementstarief van toepassing, echter dankzij de samenwerking tussen Silvasoft en Payq is dit tarief niet van toepassing!
Wanneer u uw eerste factuur heeft doorgezet aan Payq ontvangt u automatisch een welkomstmail met verdere informatie en toegang tot een online portal om de dossiers te volgen.
Hoe kunt u deze add-on gebruiken? Uitleg van A tot Z
Vanuit module: Facturatie > Aanmaningen kunt u aanmaningen en/of herinneringen genereren. U kunt met deze add-on ervoor kiezen de aanmaning op een bepaald moment door te zetten naar Payq en daarmee over te dragen aan dit incassobureau.
Aanmaning regel instellen:
- Ga naar: Facturatie > Instellingen,
- Kies voor Aanmaningen instellingen,
- Onder Aanmaningen profiel kiest u voor een bestaande aanmaning regel, of maakt u er één aan middels +Nieuw,
- Indien u de Payq add-on heeft geactiveerd heeft u hier de optie Overdragen aan incassobureau? bij gekregen,
- Indien u deze instelling aanvinkt zal Silvasoft bij het uitvoeren van deze aanmaningregel de gegevens van u en uw klant klaarzetten voor het dooorsturen naar dit incassobureau. We raden aan dit enkel in te schakelen voor de laatste aanmaning/herinnering in uw aanmaningen profiel, zodat het na deze herinnering volledig is overgedragen.
Facturen doorzetten naar Payq (incassobureau)
Op het moment dat u uw aanmaningen heeft gegenereerd in Silvasoft verschijnen de facturen welke doorgezet kunnen worden naar het incassobureau onder het tabblad "Incassobureau". Hier vindt u een aantal sub-tabbladen. Onder het sub-tabblad "Te verwerken incasso's" ziet u welke facturen klaarstaan om doorgestuurd te worden. U kunt nu klikken op "Verstuur naar incassobureau" om de geselecteerde regels door te zetten.
Let op: vanaf dit punt zal Payq de vordering van u overnemen. U hoeft de klant dus niet meer op te volgen. Payq zal het openstaande bedrag vorderen. Zodra Payq dit bedrag heeft gevorderd zal dit weer naar uw rekening overgeboekt worden.
Inzicht in succesvolle incasso's en openstaande dossiers
Zodra uw eerste factuur is verstuurd naar Payq krijgt u automatisch een e-mail met allerlei informatie. In deze e-mail vind u ook instructies om in te loggen op een portal van Payq. In dit portal ziet u precies welke vorderingen zijn doorgestuurd en wat de status hiervan is.
Verwerken betalingen Payq (afletteren facturen)
Wanneer er een succesvolle vordering is uitgevoerd door Payq ontvangt u het gevorderde bedrag op uw rekening. Dit is een eindafrekening van Payq.
Deze afrekening bestaat uit 2 delen:
- Een bedrag dat u teruggestort krijgt op uw rekening
- Een ingehouden btw-bedrag op de incassokosten
Door wettelijke regels is Payq verplicht de btw op de incassokosten in te houden. Deze btw wordt vermeld op de eindafrekening en kunt u als een inkoopnota inboeken en dus terugvorderen. Het bedrag dat u teruggestort krijgt op uw rekening is dus de vordering minus het ingehouden btw-bedrag. Dit bedrag kunt u samen met de inkoopnota via het bankboek koppelen aan de bijhorende factuur om deze zo af te letteren.
Silvasoft zal de verkoopfactuur automatisch matchen in het bankboek, omdat Payq het factuurnummer ook opneemt in hun eindafrekening. U kunt dan zelf de inkoopnota toevoegen via geavanceerde match.