Twee-factor-authenticatie (2FA)

Twee-factor-authenticatie (2FA) biedt een aanvullende laag waarmee u uw account gegevens veilig kan houden. Dit is opt-in en gebruikers kunnen ervoor kiezen dit aan te zetten, het is echter zeer aan te raden.

2FA inschakelen

  1. Log in op uw account,
  2. Ga naar Beheer > Mijn gebruiker, elke gebruiker dient dit afzonderlijk te doen,
  3. Klik op 2FA inschakelen. U krijgt een pop-up met uitleg omtrent 2FA met daarin een verwijzing naar een e-mailcode dat is verzonden naar het e-mailadres dat u gebruikt om mee in te loggen, de verificatie code is 15 minuten geldig en dient u in het veld Verificatie code in te vullen,
  4. Zodra u de code heeft ontvangen en ingevuld klikt u op Activeer 2FA,
  5. Heeft u geen code ontvangen klik dan op Geen mail gehad?,
  6. Als u de juiste code hebt ingevuld dan wordt 2FA geactiveerd, als u driemaal een foute code ingeeft dan wordt de 2FA activatie afgebroken.

U kunt dit voor zowel reguliere gebruikersaccounts als administratiekantoor accounts toepassen. 

Eenmaal ingeschakeld

Als 2FA is ingeschakeld zult u voortaan bij iedere login een 2FA code moeten invullen. U logt in via mijn.silvasoft.nl en indien 2FA aanstaat ontvangt u de onderstaande melding:

Op het e-mailadres van uw gebruikersaccount ontvangt u tegelijkertijd een 2FA code.

Nadat u de juiste code heeft ingevuld wordt u ingelogd op uw Silvasoft account. Ook hier geldt weer voor dat u na driemaal proberen opnieuw een code dient aan te vragen.

Als u bent geverifieerd met 2FA en ingelogd blijft dan blijft de 2FA ook maximaal 24 uur geverifieerd. Na 24 uur wordt u automatisch uitgelogd en dient u op nieuw te verifiëren.

Als u zelf opnieuw inlogt dan dient u altijd een nieuwe code in te voeren. Dit geldt ook als u vanaf een ander apparaat of locatie inlogt.

Silvasoft app (Android en iOS) en 2FA

De eerste keer dat u de app activeert krijgt u de vraag om gebruikersnaam en wachtwoord in te geven. Daarna krijgt u de vraag een snelle inlogcode (pin) op te geven en indien u 2FA gebruikt ook een 2FA code in te vullen. 

Daarna kunt u in het vervolg inloggen via de snelle inlogcode (pin). Hier hoeft u dan niet telkens 2FA codes in te geven. Indien u de app opnieuw installeert (bijv. op een nieuw apparaat) of op 'Code vergeten' drukt dan krijgt u de vraag opnieuw de 2FA code in te geven.

2FA uitschakelen

Dat is uiteraard ook mogelijk. Hiervoor gaat u naar Beheer > Mijn gebruiker. Bij het uitschakelen ontvangt u ook een e-mail waarin wordt aangegeven dat 2FA is uitgeschakeld.

Was dit artikel nuttig?

Uw antwoord niet gevonden?

We staan klaar om uw vragen te beantwoorden

Stel nu uw vraag